خردکردن ساروج

خردکردن ساروج با اسید

آموزش خردکردن ساروج با اسید

ساروج چیست :

ساروج ها ترکیبی از آهک ، خاکستر و گاها روث حیوانات می باشد. در زمان قدیم از ساروج برای ساختن حوض ، آب انبار ، برکه گرمابه و بنای خانه و سد استفاده می شده است. همچین از این مواد با خاطر خاصیتی که دارد برروی سطوحی که تماس مستقیم با باران دارند نیز استفاده می شده است. بدنه اصلی ساروج از ترکیب آهک با سیلیس فعال شکل می گیرد. نکته مهم فعال بودن سیلیس می باشد که به سیلیس آمورف یا بی شکل معروف است چرا که ساختمان آن بلوری نمی باشد.

خردکردن ساروج
خردکردن ساروج

نحوه ساخت ساروج :

برا ساخت ساروج ابتدا آهک ، خاکستر و روث حیوانی را باهم مخلوط کنید و بعد از خشک شدن آن را در کوره قرار دهید تا کمی پخته شود تا به ساروج تبدیل شود. بعد از این کا آن را می کوبند تا نرم شود. دلیل اینکه ساروج سوزانده(پخته) شده را با روش های مختلف می کوبند تا به نرم شود این می باشد که خاکستر در آب به مرور جذب ايندريد کربنيک مي شود و آهکش بصورت سنگ آهک که محکم و پايدار است در ميايد.

خردکردن ساروج با اسید :

روش های مختلفی برای خرد کردن ساروج وجود دارد که شاید موثرترین آنها استفاده از اسید می باشد. یکی از اسیدهایی که روی ساروج بسیار موثر است اسید کلردریک سدیم با دز بسیار بالاست. جهت خرد شدن ساروج ایتدا روی ساروج را به اندازه 10 الی 20 سانتی متر خراش دهید بعد دور محل خراش داده شده را با مقداری گل رس را با قطر تقریبا 15 سانتی پر کنید. سپس به اندازه کافی اسید کلردریک سدیم را روی محل خراش داده شده بریزید. تقریبا زمانی بین 2 الی 3 ساعت را صبر کنید تا اسید جذب ساروج شود و بعد شرع به خرد کردن آن کنید.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب