شهر های باستانی دارای دفینه

شهر های باستانی دارای دفینه

معرفی مهمترین شهرهای باستانی دارای دفینه :

ایران یکی از کشور های جهان است که دارای قدمت چند هزار ساله می باشد و بخاطر قدمت تاریخی آن ، شهر های باستانی زیادی را در خود جای داده است. حکومت های زیادی با نگرش ها و فرهنگ های متفاوت تاکنون در ایران روی کار آمدن که امروزه آثار و نشانه های آن ها در فرهنگ کشورمان بجا مانده است. حکومت هایی مانند عیلامیان ، ماد ها ، ساسانیان و هخامنشیان که هر یک تاثیر بسیاری در شکل گیری فرهنگ غنی ایران داشته اند و مهم ترین آن ها هخامنشیان بودند که تقریبا 2500 سال بر ایران حکومت کردند. در این مقاله سعی داریم مهمترین شهر های باستانی ایران که دارای دفینه و گنجینه های ارزمند می باشد را به شما معرفی کنیم.

شهر های باستانی دارای دفینه
شهر های باستانی دارای دفینه

اسامی 4 شهر باستانی و تاریخی ایران :

  • تخت جمشید
  • شوش
  • قلعه اژدها پیکر
  • شهرسوخته

تخت جمشید :

پارسه یا تخت جمشید یکی از مهم ترین شهرهای باستانی ایران می باشد که نشانگر فرهنگ ایرانی می باشد. تخت جمشید پایتخت با شکوه و تشریفاتی در زمان حکومت هخامنشیان بوده است. در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید. بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با افزودن بناهای دیگر، این مجموعه را گسترش دادند. اکثر اطلاعات موجود در مورد تاریخچه حکومت هخامنشیان به صورت سنگ نوشته هایی بر روی ستون ها و دیوار های تخت جمشید وجود دارد. بزرگترین گنجینه های تاریخ ایران مربوط به حکومت هخامنشیان می باشد که خیلی از آن ها هنوز پیدا نشده اند.

شوش :

پیدایش شهر شوش تقریبا به اوایل هزاره چهارم هجری قمری بر می گردد و در آن به زمان یکی از نقاط سیاسی ، تجاری و هنری محسوب می شد. هنگامی که حکومت ایلامیان رو کار آمدند شوش را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزیدند. اما بعد از ایلامیان شهر شوش توسط آشور بانیپال پادشاه آشور به ویرانه تبدیل شد. ولی این پایان کار شهر باستانی شوش نبود و در زمان حکومت داریوش بزرگ ، این شهر جانی دوباره گرفت و به دست هخامنشیان بازسازی شده و به عنوان پایتخت زمستانی داریوش اتخاب شد. شهر شوش به عنوان موزه ای از دوره های مختلف تاریخی و اسلامی ایران بشمار می رود زیرا حکومت هایی مانند ساسانیان ، اشکانیان ، سلوکیان و حتی دوره های اسلامی را در خود جای داده است.

قلعه اژدها پیکر :

قدمت آثار و بقایای آن به دورهُ ساسانی می‌رسد. استحکامات و تأسیسات داخلی آن چنان محکم و استوار بوده‌است که در قدیم آن را طلسم کیانی می‌نامیده‌اند. برفراز این کوه چاهی از دل سنگ تراشیده شده که به دولاب مشهور است. قلعه ای که نام آن از استحکام زیاد دیواره های آن گرفته شده است. درون آن چاهی از سنگ بنا شده که طبق افسانه ها درون آن گنجی از طلا وجود داشته که یک مار از آن محافظت میکرده است. به دوره ی ساسانیان برمیگردد و تاریخ دقیقی از آن در دسترس نیست.

شهرسوخته :

شهر سوخته یکی از شگفتی های جهان می باشد. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد. تحقیقات و بررسی هایی که باستان شناسان بر روی این شهر انجام داده اند به شگفتی های زیر رسیده اند:

  • نخستین چشم مصنوعی جهان در شهر سوخته
  • جراحی مغز در شهر سوخته
  • خط کش 5 هزار ساله در شهر سوخته
  • قدیمی ترین تخته نرد جهان در شهر سوخته
  • نخستین انیمیشن جهان در شهر سوخته
  • جواهرسازی شهر سوخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب