طرز کار فلزیاب

طرز کار فلزیاب چگونه است

طرز کار فلزیاب چگونه است؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که اطلاعات زیادی در مورد فلزیاب ندارید ، بنابراین سوالاتی مانند فلزیاب چیست؟ ، نحوه کار فلزیاب چگونه است؟ کویل فلزیاب چیست؟ یا تست عمق فلزیاب چگونه انجام می شود؟ را در ذهن خود دارید که به دنبال جواب درست آن هستید. مقالات زیادی رار جهت پاسخ به سوالات شما در وب سایت تهران فلزیاب گذاشته ایم اما در مقاله میخواهیم در مورد طرز کار فلزیاب صحبت کنیم و به صورت کامل دستگاه فلزیاب را برای شما تشریح کنیم.

طرز کار فلزیاب
طرز کار فلزیاب

تشریح دستگاه فلزیاب :

به ابزاری که قابلیت و توانایی کشف اشیاء و اجسام فلزی گم یا پنهان شده در زیر زمین یا داخل دیوار و … را داشته باشد فلزیاب کفته می شود. یک دستگاه فلزیاب معمولی سبک وزن است و فقط شامل چند بخش است :

طرز کار فلزیاب
طرز کار فلزیاب
  • 1- تثبیت کننده (نگهدارنده) : جهت حفظ نظم دستگاه ، هنگامی که اپراتور آن را به عقب و جلو حرکت می دهد استفاده می شود.(اختیاری می باشد)
  • 2- جعبه کنترل : شامل مدار، کنترلر، بلندگو، باتری و ریز پردازنده است.
  • 3- دسته فلزیاب (شفت) : جعبه کنترل و سیم پیچ را متصل می کند؛ اغلب قابل تنظیم است، بنابراین شما می توانید آن را در یک درجه راحتر برای ارتفاع خود را تنظیم کنید.
  • 4- کویل فلزیاب : در واقع بخشی است که می تواند وجود فلز زیر زمین را تشخیص دهد. همچنین به عنوان سر جستجو ، حلقه(لوپ) یا آنتن شناخته می شود.

اکثر سیستم ها دارای یک جک برای اتصال هدفون هستند و بعضی از آنها دارای جعبه کنترل زیر شفت و یک واحد نمایشگر کوچک است.

 

تکنولوژی های مورد استفاده در فلزیاب ها :

نحوه کار یک فلزیاب بسیار ساده است. هنگامی که دستگاه را روشن می کنید، شما به آرامی در منطقه مورد نظر خود جستجو می کنید. در اغلب موارد، سیم پیچ را به جلو و عقب بر روی زمین حرکت می دهید. زمانی که از روی یک شی عبور می‌کنید ، یک سیگنال قابل شنیدن رخ می‌دهد. فلزیاب های پیشرفته قابلیت تعیین نوع هدف و عمق هدف را دارند و اطلاعات بیشتری را در اختیار دارند. فلزیاب ها از سه تکنولوژی زیر استفاده می کنند:

  • فرکانس بسیار پایین – VLF – Very low frequency 
  • القاء پالسی – PI – Pulse induction  
  • نوسانات فرکانس بیتی – BFO – Beat-frequency oscillation

در ادامه هر یک از این فن‌آوری‌ ها با جزئیات بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چگونه کار می‌کنند.

تکنولوزی VLF :

فرکانس بسیار پایین (VLF)، همچنین به عنوان بالانس القایی شناخته شده است، احتمالا محبوب ترین تکنولوژی استفاده شده در فلزیاب ها تا امروز است. در یک فلزیاب VLF، دو کویل مختلف وجود دارد:

  • کویل فرستنده : این یکی کویل خارجی است و داخل این کویل یک حلقه سیم وجود دارد. الکتریسیته در طول این سیم , اول در یک جهت و سپس به دیگری , هزاران بار در ثانیه ارسال می‌شود . تعداد دفعاتی که مسیر جاری هر ثانیه تغییر می کند، فرکانس واحد را تعیین می کند.
  • کویل گیرنده : این حلقه کویل داخلی دارای سیم‌ پیچ دیگری از سیم است . این سیم به عنوان یک آنتن برای بالا بردن و تقویت فرکانس‌ های ناشی از اشیا هدف در زمین عمل می‌کند.

جریان حرکت از طریق سیم‌پیچ فرستنده ، میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند ، که شبیه چیزی است که در یک موتور الکتریکی رخ می‌دهد. قطبیت میدان مغناطیسی عمود بر سیم‌پیچ است . هر بار که جریان تغییر می کند، قطبیت میدان مغناطیسی تغییر می کند. این بدان معنی است که اگر سیم پیچ موازی با زمین باشد، میدان مغناطیسی به طور مداوم به زمین فرود می رود و سپس از آن خارج می شود. هنگامی که پالس میدان مغناطیسی به زمین باز می‌گردد ، با هر شی رسانا برخورد می‌کند و باعث می‌شود که میدان‌های مغناطیسی ضعیفی تولید کند.

چگونه یک فلزیاب VLF بین فلزات مختلف تفکیک ایجاد می‌کند ؟

این یک پدیده شناخته شده به عنوان تغییر فاز است. تغییر فاز تفاوت در زمان بندی بین فرکانس کویل فرستنده و فرکانس هدف است. این اختلاف می تواند ناشی از دو چیز باشد:

  • القاء : یک جسم که به راحتی الکتریسیته را هدایت می کند (القایی است) آهسته به تغییرات در جریان واکنش نشان می دهد.
  • مقاومت : یک شی که به راحتی الکتریسیته را هدایت انجام نمی کند سریع به تغییرات در جریان واکنش نشان می دهد.

اساسا  این بدان معنی است که یک شی با القاء بالا ، تغییر فاز بزرگ‌ تری دارد ، چرا که بیشتر طول می‌کشد تا میدان مغناطیسی خود را تغییر دهد. یک شی با مقاومت بالا یک تغییر فاز کوچکتر دارد. تغییر فاز در فلزیاب های VLF یک قابلیتی به نام تفکیک را به آن ها اضافه می کند.

تکنولوزی PI :

یکی از سیستم هایی که کمتر رایج می باشد فلزیاب پالسی یا PI می باشد. بر خلاف VLF ، سیستم‌های PI ممکن است از یک کویل واحد به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده کنند ، یا ممکن است دو یا حتی سه کویل را داشته باشند که با هم کار می‌کنند. این تکنولوژی جریان قوی ، کوتاه ( پالس‌ ) را از طریق یک کویل ارسال می‌کند. هر پالس یک میدان مغناطیسی کوتاه تولید می‌کند . وقتی پالس به پایان برسد , میدان مغناطیسی قطبیت را معکوس می‌کند و به طور ناگهانی فرو می ریزد و منجر به افزایش ناگهانی الکتریکی می‌شود.

تکنولوژی BFO :

اساسی ترین راه برای شناسایی فلزات استفاده از یک تکنولوژی به نام نوسانگر فرکانس بیتی (BFO) می باشد. در سیستم BFO دو سیم پیچ وجود دارد. یک سیم‌ پیچ بزرگ در سر جستجو قرار دارد و یک سیم‌ پیچ کوچک‌تر در داخل جعبه کنترل قرار دارد. هر لوپ به یک نوسانگر متصل می‌شود که هزاران پالس‌ جاری را در ثانیه تولید می‌کند. فرکانس این پالس ها کمی بین دو کویل منحرف می شوند. با عبور پالس از هر کویل ، این کویل امواج رادیویی تولید می‌کند. یک گیرنده کوچک در جعبه کنترل امواج رادیویی را جمع‌آوری کرده و یک سری آهنگ قابل شنیدن ( ضربات ) براساس تفاوت بین فرکانس‌ها ایجاد می‌کند.

اگر سیم‌ پیچ در کویل جستجو از روی یک شی فلزی عبور کند میدان مغناطیسی ناشی از جریان جاری در سیم‌پیچ ، یک میدان مغناطیسی در اطراف جسم ایجاد می‌کند. میدان مغناطیسی جسم با فرکانس امواج رادیویی ایجاد شده توسط کویل سر جستجو تداخل پیدا می‌کند. وقتی فرکانس از فرکانس سیم‌پیچ در جعبه کنترل منحرف می شود ، صدای قابل شنیدن در طول مدت تغییر شندیده می شود.

کشف گنجینه های پنهان با فلزیاب :

فلزیاب ها برای پیدا کردن اشیا دفن‌ شده عالی هستند. اما به طور معمول ، شی باید در سطح یک فوتی یا بیشتر باشد تا فلزیاب بتواند آن را پیدا کند . اکثر گنج یاب ها دارای عمق معمولی بین ۸ تا ۱۲ اینچ ( ۲۰ و ۳۰ سانتی متر ) هستند. عمق دقیق براساس تعدادی از عوامل تغییر می‌کند :

  • نوع فلزیاب : فن‌آوری استفاده‌شده برای تشخیص یک عامل اصلی در قابلیت فلزیاب است . همچنین، تغییرات و ویژگی های اضافی وجود دارد که دستگاه هایی را که از تکنولوژی مشابه استفاده می کنند، متفاوت می کند. برای مثال برخی از فلزیاب هایVLF از فرکانس‌های بالاتر نسبت به بقیه استفاده می‌کنند ، در حالی که توسط برخی از کویل های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر فراهم می شوند. علاوه بر این ، تکنولوژی سنسور می‌تواند بین تولید کنندگان و حتی بین مدل‌های ارائه‌شده توسط تولید کننده یک‌سان متفاوت باشد .
  • نوع جنس هدف : برخی از فلزات ، مانند آهن ، میدان مغناطیسی قوی ‌تری نسبت به دیگر فلزات ایجاد می‌کنند.
  • اندازه شی : هرچه اندازه شی کوچک و در عمق بیشتذی باشد تشخیص ن مشکل می باشد.
  • ترکیب و آرایش خاک : مواد معدنی خاص رساناهای طبیعی هستند و می‌توانند به طور جدی در عملکرد فلزیاب تداخل ایجاد کنند.
  • هاله(میدان انرژی) شی : هنگامی که انواع خاصی از اشیا فلزی برای مدتی طولانی در زمین بوده‌اند ، می‌توانند رسانایی خاک اطراف خود را افزایش دهند.
  • تداخل ناشی از اشیاء دیگر : این می‌تواند آیتم‌های موجود در زمین مانند لوله‌ها و کابل‌ها ، و یا اشیا بالای زمین مانند خطوط برق باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب