فلزیاب چگونه کار می کند

فلزیاب چگونه کار می کند

دستگاه فلزیاب چگونه کار می کند

فلزیاب چگونه کار می کند ؟ میلیون‌ ها نفر در سراسر دنیا از فلزیاب برای کشف آثار با ارزش در زیر زمین استفاده می کند.خیلی از کاوشگران هستند که اطلاع دقیقی از نحوه عملکرد و کارایی این دستگاه ها را ندارند و فقط با آموزش نحوه استفاده از آن را یاد می گیرند.

دستگاه فلزیاب ابزاری است که با ایجاد میدان مغناطیسی باعث می شود که بتوانید فلزات دفن شده در زیر زمین را پیدا کنید. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله به شما یاد بدیم که یک فلزیاب چگونه کار می کند.

دستگاه فلزیاب ابزاری است که توانایی شناسایی اهداف فلزی در نزدیک خود را دارد. این برای پیدا کردن اتصالات فلزی پنهان درون اشیاء، یا اشیاء فلزی در زمین زیرزمینی مفید هستند. فلزیاب ها دارای انواع مختلف با سیستم کارکرد مختلف هستند. بیایید ببینیم که فلزیاب ها چگونه کار می کنند!

فلزیاب چگونه کار می کند
فلزیاب چگونه کار می کند

آیا می دانید فلزیاب چگونه کار می کند:

گنج یاب یا فلزیاب با ارسال یک میدان الکترومغناطیسی از کویل جستجو به زمین کار می کنند. اشیاء فلزی (اهداف) در میدان الکترومغناطیسی قرار می گیرند انرژی می گیرند و میدان الکترومغناطیسی خود را دوباره ارسال می کنند. کویل جستجوگر آن را دریافت م هی کند و کاربر را با تولید یک هشدار آگاه می سازد. بیشتر فلزیاب های نسل جدید این توانایی را که بین اهداف مختلف تفکیک ایجا کنند و می توانند تنظیم شوند که اهداف ناخواسته را نادیده بگیرند.

اصول اساسی و بخش هاس مشترک در فلزیاب :

  • 1- باتری : باتری قدرت و انرژی جهت راه اندازی دستگاه را فراهم می کند.
  • 2- جعبه کنترل : این بخش شامل برد و قطعه های الکترونیکی می باشد. این جایی است که سیگنال انتقال تولید می شود و سیگنال دریافتی پردازش می شود و به یک پاسخ هدف تبدیل می شود.
  • 3- کویل جستجو : کویل جستجوگر فلزیاب میدان الکترومغناطیسی را به زمین منتقل می کند و میدان الکترومغناطیسی بازگشت از یک هدف را دریافت می کند.
  • 4- انتقال میدان الکترومغناطیسی : این بخش وظیفه ارسال میدان مقناطیسی را دارد.
  • 5- هدف : هر جسم فلزی است که توسط یک دستگاه شناسایی می شود. بهترین هدف می تواند یک گنج باشد.
  • 6 -دریافت میدان الکترومغناطیسی : میدان الکترومغناطیسی ارسال شده از اهداف را توسط کویل جستجو دریافت می کند.
  • 7- پاسخ هدف : هنگامی که یک هدف خوب شناسایی می شود، دستگاه فلزیاب یک پاسخ شنیداری مانند یک بوق یا تغییر در لحظه ایجاد می کند.
  • فلزیاب چگونه کار می کند
    فلزیاب چگونه کار می کند

مفاهیم کلیدی در تشخیص :

  • فرکانس : فرکانس یک دستگاه یکی از ویژگی های اصلی است که تعیین می کند که اهداف چگونه می توانند تشخیص داده شوند. فرکانس هایی که طول موج بیشتری را دارند به فلزات کوچک حساس هستند و فرکانس هایی که دارای طول موج کوتاه هستند نسبت به اشیاء بزرگتر حساس هستند.
  • بالانس زمین : بالانس زمین دارای تنظیمات متغیر است که عمق تشخیص را در زمین معدنی را افزایش می‌دهد. این زمین ممکن است حاوی نمک هایی مانند شن و ماسه مرطوب یا ذرات ریز آهن مانند زمین قرمز باشد.

سه نوع اصلی از بالانس زمین وجود دارد:

1 – بالانس زمین دستی : می توانید تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید، بنابراین حداقل مقدار سیگنال زمین شنیده می شود.

2 – بالانس زمین اتوماتیک : دستگاه به طور خودکار بالانس را انجام میددهد. این سریع، ساده و دقیق تر از تنظیم دستی است.

3 – بالانس زمین پیوسته : در این حالت دستگاه در حین تشخیص بالانس زمین را انجام می دهد.

  • تفکیک : این قابلیت را در اختیار شما می گذارد که بین اشاء مختلف تفکیک ایجاد کنید و فقط اهدافی را که به دنبال آن هستید توسط دستگاه شناسایی شود و مابقی نادیده گرفته شوند.

عوامل تشخیص عمق کاوش :

شایعترین پرسش در مورد دستگاه های فلزیاب این است که عمق کاوش آن ها چقدر می باشد؟ جواب ساده این است که به اندازه قطر کویل نیز بستگی دارد. با این حال، عمق تشخیص نیز بستگی به تکنولوژی تشخیص و بسیاری از عوامل محیطی دارد که برخی از این عوامل شامل موارد زیر است :

  • زمین های دارای مواد معدنی :یک هدف در زمین کم کربناته می تواند نسبت یک هدف در زمین بسیار کانالیزه در عمق بیشتری کشف شود.. سطح کانی سازی خاک تاثیر قابل توجهی در عمق تشخیص دارد.
  • عمق هدف : اهداف بزرگ می تواند در عمق بیشتری از اهداف کوچک شناسایی شود.
  • شکل هدف : اشکال دایره ای مانند سکه ها و حلقه ها می تواند عمیق تر از اشکال نازک مانند تیکه های کوچک آهن شناسایی شود.
  • جهت گیری هدف : یک سکه افقی (به عنوان مثال مسطح) می تواند عمیق تر از یک سکه عمودی (به عنوان مثال در لبه) تشخیص داده شود.
  • متریال هدف : فلزات رسانایی بالا (به عنوان مثال نقره) می توانند عمیق تر از فلزات رسانایی کم (مانند سرب) شناسایی شوند.

انواع فلزیاب و کاربرد آن ها :

در این بخش قصد داریم به بررسی انواع فلزیاب و کاربرد آن ها بپردازیم  و هریک را به صورت مختصر توضیح دهیم. فلزیاب ها دارای سیستم کاری متفاوتی هستند که برای کابرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تکنولوژی فلزیاب ها را مطالعه کنید.

استفاده از فلزیاب برای برای کاربرد های مختلفی مانند پیدا کردن گنج و دفینه ، فعالیت های باستانی و زمین شناسی ، فعالیت های صنعتی و گاها جهت سرگرمی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع فلزیاب ها را بررسی کنیم.

فلزیاب تصویری :

فلزیاب تصویری به دستگاهی گفته می شود که به جز شناسایی فلزات توانایی اسکن و ارائه تصویر از عوامل زیر زمین را داشته باشد. این دستگاه ها با استفاده از سنسور هایی که دارند زمین را اسکن کرده و اطلاعات را به صورت گراف های رنگی سه بعدی ذخیره می کنند و بعد با استفاده از نرم افزار های مخصوص اپراتور می تواند داده های دریافتی را تجزیه و تحلیل کند که این عمل کمک زیادی در تشخیص عمق هدف ، محل هدف ، ابعاد هدف و همچنین از حفاری بیهوده جلوگیری می کند.

فلزیاب نقطه زن :

فلزیاب های نقطه زن دسته ای از فلزیاب ها هستند که برای پیدا کردن محل دقیق اهداف به کار میروند. بعضی از نقطه زن های پیشرفته قادر به اسکن فلز مورد نظر و مشخص کردن عمق فلز و ابعاد آن نیز هستند. این دسته از فلزیاب ها دارای اندازه و انواع مختلفی هستند ،از فلزیاب دستی کوچک تا دستگاههای بزرگ و کامل که دارای قابلیت نقطه زنی هستند.

فلزیاب شعاع زن :

این دستگاهها معمولا دارای یک جفت دسته آنتن بوده و خوراک خور میباشند. منظور از خوراک خور بودن این است که اگر برای مثال شما درون دستگاه طلا را قرار دهید دستگاه به دنبال فرکانس های مشابه خوراک قرار داده شده میگردد و شما را به محل قرار گیری آنها هدایت میکند. کار با این فلزیاب ها به تجربه بیشتری نسبت به دیگر فلزیاب ها نیاز داشته و کاوشگر نیز در عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب