نشانه های گنج و دفینه یابی

نشانه های گنج و دفینه یابی

عرصه فلزیابی را می توان یکی از جذاب ترین و پرهیجان ترین کارهای دنیا دانست. امروزه افراد زیادی در زمینه فعالیت می کنند و در ایران هم به دلیل قدمت باستانی و تاریخی زیاد ، مناطق زیادی در آن پر از دفینه و گنجینه های فراوان می باشد. برای اینکه بخواهید گنج و دفینه های تاریخی پیدا کنید همانند دیگر کار ها به نقشه و راهنما نیاز خواهید داشت. البته علاوه براین ها به ابزارهایی مانند فلزیاب و گنج یاب هم نیاز دارید . اما مسئله مهم فهم و درک نشانه های گنج می باشد. شما باید در مورد آثار و نشانه های موجود در دفینه یابی اطلاعات و شناخت خوبی داشته باشید وگرنه بدون شناخت این نشانه ها عملا پیدا کزدن دفینه غیر ممکن می باشد.

انواع نشانه های گنج :

همان طور گه گفتیم شناخت آثار و نشانه ها کلید اصلی شما برای پیدا کردند دفینه می باشد. البته هرکدام از این نشانه دارای تفاسیر و معانی خاص می باشد که شما باید تجربه و اطلاعات کافی در مورد باستان شناسی داشته باشید تا بتوانید به درستی در  مورد علائمی که در هنگام کاوش با آن ها برخورد می کنید تصمیم گیری کنید تا به نتیجه دلخواه و درست دست پیدا کنید. برای آشنایی با این علامت ها و نشانه با ما همراه باشید تا با معرفی رایج ترین آثار و نشانه ، اطلاعات لازم جهت کاوش را به دست بیاورید.

نماد شتر در دفینه یابی :

این نماد یکی از مهم ترین نشانه های گنج است که دارای دفینه می باشد. نماد شتر در گنج یابی دارای حالت های مختلفی می باشد که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد. اگر شتر در حال راه رفتن باشد یعنی مال جلوتر است و شتر در حالت ایستاده باشد دفینه دقیقا همان نقطه می باشد یا اینکه از این نماد ها به صورت چند شتر پشت سر هم باشد یعنی اینکه دفینه در زیر نماد آخری می باشد.

نشانه های گنج
نشانه های گنج

نماد رخ انسان :

نماد رخ انسان در دفینه یابی و تاریخچه نماد رخ به قبل از دوره ساسانیان باز میگردد. از دیرباز از نماد رخ در آیین میترایی در معابد ،نیایشگاه ها،مقبره ها ،دخمه ها و دفینه ها استفاده گردیده است. رخهایی که به منظور خزانه یا دفینه فردی تراشیده شده اند حتما و حتما با علائم دیگری همراه هستند که میتوان با توجه به آن علائم تفسیر کامل و نظر قطعی داد. در بررسی نماد رخ باید توجه داشت که اندازه رخ چقدر است و یا رخ به کجا می نگرد و در اطراف و جایی که رخ می نگرد احتمال زیاد دفینه ای وجود دارد که به صورت خاصی پنهان شده است. هر جا که چهره نیمرخ یا تمام رخ مشاهده کردید باید نگاه چهره را دنبال کرده و دنبال آثار دوم باشید که معمولا نماد آثار دوم یا کاسه است یا به صورت بت حیوانات است.

نشانه های گنج-نماد رخ انسان
نشانه های گنج-نماد رخ انسان

نشانه بز در دفینه یابی :

نماد بز به معنی قبر شخصی دلاور می باشد که در زمان های باستان جنگجوی بزرگی بوده و به احتمال زیاد قبر سردار جنگ نیزمی تواند باشد نماد بز یا قوچ را بصورت تندیس روی قبر می گذاشتند. نشانه بز در دفینه یابی بیشتر نماد و سمبل قبر بوده و جهت نشان دادن مزار از آن استفاده شده است. نقوش بز کوهی همواره در کنار سرچشمه های آب پیدا می شوند.

نشانه های گنج-نماد بز
نشانه های گنج-نماد بز

آثار و نشانه چشم در دفینه یابی :

در دوره اشکانی نیز از علامت چشم برای مشخص نمودن گنجینه های درباری بهره میگرفتند و آن را داخل غارها، بر روی سنگهای سیاه و همچنین بر بالای سقف بناها حکاکی می نموده اند. ترسیم چشم در اشکال و چهره ها حائز اهمیت است. اگر مار وجود داشته باشد ، نماد جاودانگی است و در مفهوم وجود قبر است. احتمال دارد در اطراف ، تومولوس (تپه خاکی) باشد. در دوره هلنی روم نماد چشم به همراه حوض یا ماهی است و دلالت بر آن زمان دارد. اگر نشان خرچنگ یا لاکپشت به همراه نشانه چشم مشاهده کردید بدین معنی است که باید به صورت خزیده به جلو بروید.

نشانه های گنج
نشانه های گنج

نماد رد پا در دفینه یابی :

در بحث دفینه ها و گنج یابی، علامت و نشانه ردپای انسان در گنج یابی که دارای انگشت باشد، بسیار مهم و حائز اهمیت است. این نماد دارای حالت های مختلفی از قبیل : رد پای راست ، رد پای چپ ، دو رد پا کنار هم ، رد پا با علائم کمکی و ردپای در غاره هستند. نماد ردپا در دفینه یابی از دوران باستان تا کنون نماد آرامگاه ، غار، تپه، گورستان و راه بوده است. در عهد عتیق از علامت پا به عنوان جهت یاب در مسیر کاروانسراها استفاده می کردند.

نماد رد پا در دفینه یابی
نماد رد پا در دفینه یابی

نماد انگور در دفینه یابی :

انگور در اساطیر ایرانی مظهری برای خون انسان که نیروی اصلی حیات است، شمرده می‌شد. همچنین درخت انگور در اسطوره‌ها نماد خرد است. یکی از نادرترین و کمیاب ترین نماد ها در دفینه یابی و گنج یابی نماد انگور می باشد و نشان دهنده وجود الماس ، جواهرات و گاهی اوقات به معنی وجود قبر پادشاه یا ملکه است. از انگور بخاطر اینکه در ساختارهای تاریخی به عنوان مقبره انسانهای مقدس استفاده شده است نشانه دفینه زیاد و با ارزشی است. انگور سمبلی نیست که در همه جا با آن روبرو شویم.

نماد انگور در دفینه یابی
نماد انگور در دفینه یابی

نماد صلیب در دفینه یابی :

آثار و نشانه صلیب بیشتر در قبرستان مسیحیان مشاهده می شود و از زمان به صلیب کشیده شدن مسیح به بعد برای مردگان از این نماد بر روی قبر ها استفاده شده است. در تفسیر آثار و نشانه صلیب در دفینه یابی باید بسیار دقت کرد، زیرا مهم است که تشخیص دهیم این علامت به دفینه تعلق دارد یا نشانه سنگ مزار است. نشانه صلیب در گنج یابی در صورتی که در سه قدمی اش سنگی سیاه قرار داشته باشد و جنس آن با جنس بقیه ی سنگهای منطقه متفاوت باشد مربوط به کشیش مسیحی یا همان کاهن کلیسا ارمنیست.

نماد صلیب-نشانه های گنج
نماد صلیب-نشانه های گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب