فلزیاب های VLF و PI

فلزیاب های VLF و PI | تفاوت آنها

فلزیاب های VLF و PI | تفاوت آنها

 

فلزیاب های VLF و PI
فلزیاب های VLF و PI

مقایسه دستگاه فلزیاب های VLF و PI:

اولین سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که کدام نوع فلزیاب بهتر است و تفاوت فلزیاب های VLF و PI چیست ؟ فلزیاب های VLF و PI هر کدام مزیت و معایبی خاص خود هستند. جواب این سوال به نیاز شما و شرایط کاوش و نوع هدف و فاکتورهای دیگر بستگی دارد. فلزیاب های VLF دارای گستره ی بیشتری بوده و فراگیر تر هستند.این فلزیاب ها میتوانند تفکیک خوبی بین فلزات مختلف داشته باشند و عملکرد خوبی نیز در زمین های معدنی داشته باشند.

از لحاظ قیمت یک دستگاه PI خوب بسیار گران قیمت تر از یک دستگاه VLF است پس اگر شما فلزیابی را به عنوان یک تفریح انجام میدهید و نیازی به کاوش های خاص ندارید پیشنهاد ما دستگاههای VLF است. دستگاههای VLF بسیار سبک تر از دستگاههای PI هستند و شما میتوانید به راحتی آن ها را هرجایی حمل کنید.

دستگاه فلزیاب پالسی (pulse induction)

دستگاه فلزیاب پالسی یکی از پر کاربردترین سیستم ها در دنیا می باشد. از بین معروف ترین شرکت های استفاده کننده از سیستم های پالسی می توان شرکت Minlab (دستگاه GPX 5000)  و شرکت Lorenz (دستگاه Lorenz z1) می باشد.

اساس کار دستگاه فلزیاب PI

هر دستگاه فلزیابی دارای سیستم کارکرد و مبنای خاصی است که اکثر دستگاههای فلزیاب موجود در بازار بر مبنای پالس مغناطیسی یا Pulse Induction کار میکنند.از شرکت های معروف تولید کننده این نوع دستگاهها میتوان به شرکت ماینلب استرالیا و شرکت لورنز آلمان اشاره کرد. حساس نبودن به اثرات کانی زمین و کارکرد در بدترین شرایط زمینی یکی از مهم ترین مزیتهای فلزیاب پالسی است.

مزیت های مهم فلزیاب پالسی

حساس نبودن به اثرات کانی زمین و کارکرد در بدترین شرایط زمینی یکی از مهم ترین مزیتهای فلزیاب پالسی است خصوصا در خاک ایران که مقدار آلودگی بسیار بالاست
از دیگر مزیتها می توان به عمق بالاتر نسبت به فلزیاب های وی ال اف اشاره داشت در مورد عمق اشاره کنم که بهترین فلزیاب های پالسی می توانند 3 متر الی 3.5 متر با لوپ بزرگ عمق کاوش داشته باشند در صورتی که زمین شرایط مناسب را دارا باشد.

معایب دستگاه فلزیاب پالسی

حساسیت کمتر به فلز طلا (در بعضی سیستم ها) و تفکیک ضعیف تر و همچنین مصرف باطری بیشتر از جمله مهمترین معایب فلزیاب پالسی است

دستگاه فلزیاب وی ال اف (VLF)

باند VLF از طیف فرکانسی 3 kHz تا 30 kHz می باشد. فلزیاب های VLF عبارتند از: کوچکترین، سبک ترین، قابل حمل ترین، ساده ترین ، و مقرون به صرفه ترین سیستم ها در دنیا که تا این زمان ساخته شده اند این سیستم با استفاده از 2 سیم پیچ به شکل DD که یکی فرستنده و یکی گیرنده است کار می کند و همانند سیستم پالسی یکی از پر کاربردترین فلزیابها در دنیا می باشد.

مزیت های فلزیاب وی ال اف

دارای سیستم تفکیک قوی و جداپذیری فلزات مختلف از قبیل نقره, مس, طلا که در این زمینه خیلی بهتر و قوی تر از فلزیاب پالسی است . مصرف باطری کمتر نسبت به سیستم های دیگر حساسیت بیشتر به فلزات رنگین مثل طلا دقت بالاتر در تشخیص نقطه دقیق فلزات در خاک از دیگر مزیتهای مهم سیستم وی ال اف می باشد

نقص های دستگاه وی ال اف

دارای عمق کاوش خیلی کمتر نسبت به فلزیاب های پالسی جاهایی وجود دارد که آنها نمی توانند به راحتی کار کنند و توانایی عمق آنها به طور جدی افت می کند. حساسیت بیشتر به اثرات کانی زمین و نویز بیشتر دستگاه VLF بسیار بیشتر نسبت به سیستم PI را تحت تاثیر قرار می دهد. در زیر آب بسیار کارآمد نیست

نمونه دستگاههای VLF :

برخی از فلزیاب های داخلی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب