GPR-Technology

فناوری GPR چیست و چه کاربردی دارد

فناوری GPR چیست و چه کاربردی دارد

فناوری Ground Penetrating Radar) GPR) یا روش رادار نفوذی زمین یکی از تکنولوژی ژئوفیزیکی با قدرت جداسازی بسیار بالا است که توسط امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، تغییرات خواص الکتریکی را در عمق کم  آشکار می‌کند. در این فناوری، امواجی از دستگاه GPR فرستاده شده و به داخل زمین نفوذ می‌کند.

فناوری GPR
فناوری GPR

این امواج هنگام برخورد با ناپیوستگی‌ها، به دلیل تغییر در گذردهی الکتریکی در دو طرف مرز مشترک دو محیط، منعکس می‌شوند. امواج منعکس شده توسط دستگاه دریافت شده و با توجه به سرعت این امواج  که در محیط‌های مختلف متفاوت است  می‌توان اطلاعاتی مانند جنس زمین، عمق مواد دفن شده ، موقعیت مرز لایه‌های درون زمین و … را به دست آورد.

قدرت نفوذ و دقت فناوری GPR :

قدرت نفوذ و دقت تکنولوژی GPR به فرکانس موجی وابسته بوده که توسط دستگاه به درون زمین فرستاده می‌شود. هر چه موج فرکانس فرستاده شده کوتاه تر باشد، قدرت نفوذ آن افزایش می‌یابد و می‌توان لایه‌های عمیق‌تری از زمین را توسط این موج شناسایی و بررسی کرد. اما هر چه عمق بیشتر می‌شود، اجسام باید ابعاد بزرگ‌تری داشته باشند تا توسط این روش قابل شناسایی باشند.

دستگاه‌های GPR معمولا دارای آنتن‌های متفاوتی می‌باشند. هر کدام از این آنتن‌ها توانایی این را دارند تا موج با فرکانس خاصی را از خود به داخل زمین بفرستند. با توجه به موارد ذکر شده، هر کدام از این آنتن‌ها جهت کشف هدف خاصی بکار گرفته گرفته می شوند. آنتن‌ با فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز معمولا برای شناسایی اعماق بین ۵۰ سانتی‌متر تا ۲ متر به کار می‌رود. این نوع آنتن معمولا برای شناسایی اجسامی با ابعاد حدود ۱۰ سانتی‌متر مناسب است.

آنتن‌ با فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز برای کشف هدف در عمق بین ۲ تا ۴ متر مناسب است. این نوع موج می‌تواند اجسامی با ابعاد حدود ۲۰ سانتی‌متر را تشخیص دهد. البته باید توجه داشت که عمق نفوذ و قدرت تفکیک امواج الکترومغناطیس، وابستگی زیادی به عوامل محیطی مانند میزان رطوبت، جنس خاک و … دارد.

برخی از فلزیاب هایی که از فناوری GPR استفاده می کنند :

جهت تعمیر فلزیاب ، اجاره فلزیاب و از نمایندگی فلزیاب اقلید ، نمایندگی فلزیاب آباده ، نمایندگی فلزیاب شیراز ، نمایندگی فلزیاب تهران ، نمایندگی فلزیاب مشهد ، نمایندگی فلزیاب مرکزی و نمایندگی فلزیاب کرج فقط با شماره 09120043750 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب