گنجینه آمودریا

گنجینه آمودریا میراثی از هخامنشیان

گنجینه آمودریا یا جیحون

با توجه به شواهد باستان شناسی ایران صاحب تمدنی چندهزار ساله است. اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع نگاهی بندازیم ، می بینید که پیشینه این تمدن و افتخار به هزاره های پیش از میلاد مسیح باز می گردد. فرهنگ و تمدنی که از گذشتگان برای ما به جا مانده ارزشمند تر و درخشان تر از هر چیزی است که بخواهیم روی آن ها ارزش مادی بگذاریم. اگر بخواهیم شروع تمدن ایران را به صورت رسمی بیان کنیم ، تقریبا دارای قدمتی 2500 ساله و رسما به شروع امپراطوری بزرگ هخامنشان شروع شده است. اما قبل از هخامنشیان حکومت هایی مانند ماد ها و عیلامیان نیز در شکل گیری تمدن کهن ایرانی نقش تاثیر گذاری داشته اند که با آغاز به کار هخامنشان پر رنگ تر از همیشه خود را نشان داده است.

گنجینه آمودریا
گنجینه آمودریا

مروری بر حکومت هخامنشیان :

هخامنشیان و همچنین معروف به امپراتوی ایران در ادبیات غربی، یک شاهنشاهی باستانی ایرانی بود که به دست کوروش بزرگ بنیاد نهاده شد. این نخستین دولتی بود که همه جهان متمدن آن روز را دربرمی‌گرفت و از این رو، شاهنشاهی هخامنشی نخستین و تنها دولتی است که همه جهان را برای بیش از دو سده یکپارچه کرد. امپراتوری ایران در اوج گستره خود در سال ۴۸۰ پیش از میلاد هشت میلیون، از دره سند در هند تا رود نیل در مصر و ناحیه بنغازی در لیبی امروز و از رود دانوب در اروپا تا آسیای مرکزی، کیلومتر وسعت داشت که آن را تبدیل به وسیع‌ترین امپراتوری باستانی تاریخ جهان کرد.

همانطور که می دانید هخامنشیان بر ادیان ، مردم و ملل های گوناگونی حکمرانی کردند و با وجود یک حکومت یکپارچه مردمی با ادیان ، رسوم و فرهنگ های مختلفی در قلمرو هخامنشیان زندگی می کردند و فرهنگ قومی خود را پاس می داشتند. چیزی که به انسجام و قدرت هخامنشیان می افزود احترام حکومت وقت به آزادی فردی و قومی و رعایت نظم و قانون با وجود ادیان و فرهنگ های متفاوت بود. متاسفانه فرهنگ و تمدنی که هخامنشان برای دنیا بجا گذاشتند را همه درک کردند به غیر از حکومت های نالایقی که بعد از آن ها روی کار آمدند.

همین بی توجی و نالایقی دولت های بعدی باعث شد تا تمدن های باستانی هخامنشیان مورد دست برد و حراج باستان شناسان و افراد سودجوی غربی واقع شود. نتیجه همین ناکارامدی ها باعث شد تا اکثر گنجینه های هخامنشیان در موزه های غربی به معرض نمایش گذاشته شوند. یکی از این گنجینه های ارزشمند گنجینه آمودریا می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

آشنایی با گنجینه آمودریا :

گنجينۀ جيحون يا گنج آمودريا از 170 نمونه طلا و نقره تشکیل شده و مهم ترين اشيای باقی مانده از دوران امپراطوری هخامنشی است. این گنج غیر از اینکه بخواهد ارزش مادی داشته باشد بیان گر فرهنگ و هنرفلزکاری هخامنشی و نيز نمادهای چند فرهنگی اين امپراطوری است. قطعه های این گنجینه شامل دستبند و بازوبند ، پلاک های طلا و نقره با نقش برجسته ، ارابه طلايی با چهاراسب وديگر قطعات زيبا وهنرمندانه می باشد. این گنج توسط جویندگان گنج در نیایشگاهی در منطقه تخت آباد که در نزدیکی رود جیحون در تاجیکستان فعلی قرار داشته پیدا می شود. اکنون این مجموعه تاریخی و باستانی در موزه بریتانیا قرار دارد و با نام جواهرات اکسوس شناخته می شود.

 

برای خرید انواع گنج یاب ، طلایاب و فلزیاب می توانید با کارشناسان ما با شماره با شماره 09120043750 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب