شکستن ساروج

شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک

شکستن ساروج و آموزش استفاده از کتراک

ساروج چیست؟

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کاوشگران موقع  دفینه یابی با آن مواجه میشوند پلمپ های ساروجی است. در این پست قصد داریم روش شکستن ساروج را توضیح دهیم.ساروج مخلوطی است از آهک وخاکستر و یا روث حیوان که با گل و آب مخلوط می‌کنند و بعد از اینکه خشک شد آن را در کوره آتشین می‌سوزانند تا اینکه به ساروج تبدیل شود، و بعد از آن ساروج را نرم می‌کنند یا با کوبیدن پتک و یا با سنگ آسیاب بروی آن می‌چرخانند که نرم شود، آهکش بصورت سنگ آهک که محکم و پایدار است در می آید در دروان قدیم ساروج از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و جهت ساختن حوض، آب انبار، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد داشته است.

شکستن ساروج
شکستن ساروج

کاربردهای ساروج:

ساروج با توجه به خاصیتی که دارد، یعنی نفوذپذیری بسیار کم به عنوان روکش در سازه‌هایی که با آب تماس مستقیم دارند مانند آب‌انبارها ، حوضها ، حمامها و … مورد استفاده قرار می گیرد. ساروج دارای سطحی خیلی صاف و براق دارد که این ظاهر ساروج ، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده.

مواد تشکیل دهنده ساروج :

بدنه اصلی ساروج از ترکیب شدن آهک با سیلیس فعال تشکیل می شود. بحث مهم در اینجا فعال بودن سیلیس می‌باشد که به بی‌شکل معروف است و دلیل آن بلوری نبودن ساختمان آن می باشد. در زمان قدیم برای تامین سیلیس از خاکستری که با سوزاندن فضولات حیوانی بدست می آمد استفاده می‌کردند ولی امروزه می‌توان از جایگزینهایی مانند سیلکافوم میکروسیلیس استفاده کرد.

ایا ساروج را میتوان خرد کرد:

طریقه شکستن انواع ساروج متفاوت است ولی به طور کلی میتوان آنها را شکست و از بین برد. برای مثال اگر بخواهید یک الماس را بشکنید، اگر با پتک هم روی آن بزنید خرد نمیشود ولی اگر بدانید که ضربه را به کجای الماس وارد کنید به راحتی خرد میشود و به قطعات کوچک تقسیم میشود. ساروج هم مانند همین الماس است .

انواع روش های تخریب و از شکستن ساروج:

  •  استفاده از دستگاه کات مرتار
  • استفاده از مواد منبسط شودنده 
  • استفاده از حلال ها
  • استفاده از انفجار

استفاده از دستگاه کات مرتار

دستگاه Cut Mortar با فشاری که به درون ساروج وارد می کنید باعث شکسته شدن آن می شود. طریقه انجام کار خیلی ساده و قابل حمل با موتور بنزینی می باشد. برای انجام آن ابتدا باید دو حفره ایجاد کنید و جک های Cut Mortar را درون آن دو سوراخ قرار می دهید . بعد دستگاه را روشن کرده و بعد از زمان 2 الی 5 دقیقه کار شکستن ساروج به پایان می رسد. مطمئن ترین, سریع ترین و راحت ترین روش از بین بردن ساروج استفاده از این دستگاه می باشد.

 استفاده از مواد منبسط شودنده   

 روش دیگری که شما می توانید استفاده کنید مواد منبسط شونده مانند کتراک می باشد. این مواد در هنگامی که با آب سرد مخلوط می گردند و به شکل ملاطی درون چالهایی که به همین منظور در سنگ ایجاد شده اند ، ریخته می شوند ، با گذشت زمان اندک منبسط شده و موجب شکستن سنگ می گردند. باید به این نکته نیز توجه کنید که اهمیتی ندارد سنگ و ساروج به چه رنگی باشد.

استفاده از حلال ها

توانایی انحلال هیدروکربورها در آب معمولا خیلی کم می‌باشد. مقدار آب موجود در هیدروکربورها با افزایش درجه حرارت زیاد می‌شود. حلالیت هیدروکربورها در کلروفرم ، سولفورکربن و تتراکلریدکربن حائز اهمیت است که با افزایش درجه حرارت ، زیاد و با افزایش وزن مولکولی کاسته می‌گردد. قابلیت انحلال آروماتیکها بیشتر بوده و بعد از آنها اولفین‌ها – نفتن‌ها – متانی‌ها قرار دارد. ضمنا قابلیت انحلال ترکیبات اکسیژنه – ازته – سولفوره ، کمتر از هیدروکربورها می‌باشد.

استفاده از انفجار

یکی از معمولی ترین روش های شکستن ساروج  استفاده از مواد آتشبازی می باشد.

مقالات مرتبط با فلزیابی:

جهت خرید انواع فلزیاب ، گنج یاب از نمایندگی فلزیاب شیراز ، نمایندگی فلزیاب تهران ، نمایندگی فلزیاب یزد ، نماندگی فلزیاب آباده با شماره 09917579020  تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب